Webflow - technologia no-code dla stron internetowych i Ecommerce
Webflow to jedno z rozwiązań, które wykorzystuję do tworzenia sklepów internetowych dla moich klientów. Czym jest ta platforma? Jakie ma ograniczenia oraz funkcjonalności i co jest jej największym atutem? Każdy z tych aspektów znajdziesz poniżej.
Webflow jako firma
Jeśli w swojej pracy masz styczność z projektantami lub kiedyś miałeś to pewnie nazwa Webflow obiła Ci się o uszy. Jest to startup będący absolwentem programu Y Combinator z siedzibą w San Franciso, który jest cały czas wspierany przez poważne fundusze.
W rzeczywistości niedawno zabezpieczyli oni aż 140 milionów dolarów w ramach finansowania serii B – oprócz wcześniejszego zastrzyku w wysokości 72 milionów dolarów – pomagając Webflow zwiększyć bazę użytkowników do ponad miliona na całym świecie.
Jak więc widzisz, jest to już dość popularna platforma z dużą społecznością i prawdziwymi podstawami finansowymi do rozwoju. Przejdźmy zatem do samego systemu.
Czym jest platforma Webflow?
Webflow to system zarządzania treścią, który przede wszystkim stawia na elastyczność i ogromną swobodę w tworzeniu wizualnej części stron www. W przeciwieństwie do wielu innych platform bazujący na szablonach takich, jak Wordpress, Wix, czy Squarespace, jest to całkowicie inne podejście.
Oprócz tego twórcy Webflow kierują się filozofią No-Code, co znaczy, że system ten daje możliwości dostosowywania witryny, które wcześniej były dostępne tylko przy użyciu programowania w HTML5, CSS 3 i Javascript, bez jednoczesnej konieczności kodowania.
Jest to jednak dość droga platforma i jak każdy system ma swoje ograniczenia, w tym przypadku głównie nałożone przez jej pricing, który omawiam w dalszej części artykułu.
Projektujesz raz, a strona działa całe życie
Jest to najistotniejsza zaleta Webflow, Jeśli zdecydujesz się na stworzenie strony na tej platformie, to tak naprawdę, możesz być pewnien, że będzie ona działać niezależnie od okoliczności.
Innymi słowy, po skończeniu projektowania nie musisz się przejmować żadnymi aktualizacji, czy problemami dotyczącymi wtyczek. Wszytsko to za Ciebie załatwiają twórcy Webflow i nawet w przypadku dużej ilości odwiedzających strona będzie działała idealnie.
To trochę tak, jak byś w pakiecie dostał wirtualnego asystenta, który zajmuje się wszystkimi sprawami technicznymi.
Wielka Swoboda Projektowania - druga największa zaleta Webflow
Chcąc zaprojektować swoją witrynę w Webflow, masz 2 opcje, z których zarówno jedna, jak i druga dają podobne możliwości. Możesz stworzyć Twoją stronę całkowicie od zera lub skorzystać z jednego z ponad 1000 płatnych i darmowych template - ów oraz dostosować je do swoich potrzeb bez praktycznie żadnych ograniczeń.
W obydwu przypadkach wykorzystujesz do tego panel Designera, który na pierwszy rzut oka może wydawać Ci się trochę skomplikowany, natomiast naprawdę wystarczy poświecić zaledwie kilka godzin w Webflow University, aby go zrozumieć.
Jeżeli jednak jesteś projektantem i znasz takie pojęcia jak hierarchia stylów, box model, pozycjonowanie swobodne, względne oraz absolutne to nie będziesz miał z tym żadnego problemu.
Mimo dość stromej krzywej uczenia się myślę, że warto poświęcić trochę więcej czasu i odkryć ogromne możliwości, jakie daje Webflow, w przypadku części wizualnej witryny.
Jeśli jednak nie chcesz zajmować się stworzenie strony samemu, zawsze możesz zlecić jej wykonanie osobom takim jak ja lub agencjom. W tym przypadku nie musisz już korzystać z panelu Desigenra do zarządzania stroną, tylko możesz używać panelu Edytora, który jest zdecydowanie łatwiejszy w obsłudze i na pewno szybciej się w nim połapiesz.
Potężna optymalizacja pod SEO
Webflow jest bardzo przyjazną platformą, jeśli chodzi o SEO. Masz w niej możliwości tworzenia odpowiednich meta opisów i tytułów.
Sam system automatycznie generuje plik sitemap.xml Twojej witryny, który możesz wysłać do Google, pozwala także na konfigurację przekierowań i korzystanie ze zmniennych oraz bardzo ułatwia tworzenie rich snippets.
Oprócz tego w przeciwieństwie do systemów takich jak Wordpress (Elementor), Webflow bardzo dba o czystość kodu witryn w nim tworzonych, przez co są one o wiele łatwiejsze do przeskanowania przez roboty Google.
Szybkość ładowania strony
Szybkość wczytywania witryny to jedna z istotniejszych metryk sprawdzanych przez Google przy ocenianiu jakości strony.
Tworząc witryny za pomocą Webflow, jesteś w stanie zoptymalizować stronę tak by w testach Google PageSpeed Insights zdobyła między 90, a 100 punktów i spełniła jeden z ważniejszych testów Google, czyli Core Web Vitals.
Nie będę się teraz nad tym rozwodził, natomiast możesz być po prostu pewien, że przy odpowiednim przygotowaniu Twoja witryna będzie naprawdę krótko się ładować.
Więcej informacji na temat SEO znajdziesz na oficjalnej witrynie platformy, a teraz lecimy dalej.
Funkcjonalności Webflow dla sklepów E-Commerce
Do tej pory w dużej mierze przedstawiłem to, jak dobry jest Webflow w prezentowaniu treści. Przejdźmy zatem teraz do funkcji E-commerce, które on zawiera.
Podstawowe funkcje e-commerce
W przeciwieństwie do bardziej uznanych twórców witryn e-commerce takich jak Shopify, BigCommerce czy Magento, Webflow zapewnia funkcje e-commerce dopiero od 2018 roku.
Nie zmienia to jednak faktu, że Webflow zapewnia już dość solidny zestaw funkcji do budowy sklepu internetowego poprzez swoje 3 plany płatności dla sklepów E-commerce, które omówiłem w kolejnej sekcji.
Webflow daje Ci możliwość:
- automatycznego obliczania podatków od sprzedaży dla sprzedawców z USA, Kanady, UE i Australii,
- wdrożenia kont użytkowników, możliwość zarządania nimi oraz przydzielania konkretnych rul,
- zastosowania projektu marki do rachunków i e-maili wysyłanych do klientów,
- ręcznego zdefiniowania reguł dotyczących stawek i regionów za dostawę,
- płacenia za produkty poprzez Stripe, PayPal, Google Pay i Apple Pay,
- sprzedawania produktów zarówno cyfrowych, jak i fizycznych,
- w pełni dostosowania wygląd Twojej strony kasy i koszyka,
- sprzedawanie produktów w modelu subskrypcji.
Oprócz tego platforma niedawno udostępniła także funkcję „członkostwa”, umożliwiającą odwiedzającym witrynę subskrybowanie treści za bramką płatności (PayWall).
Webflow po włączeniu funkcji E-commerce w panelu Designera daje Ci dostęp do 2 kolekcji: produktów i kategorii. Każdą z nich, nie licząc niektórych pól wymaganych, możesz w pełni modyfikować, co dodaje nam funkcje cross-sellingu i up-sellingu oraz wiele innych możliwość łączenia ich w różnego rodzaju okresowe przeceny, czy także możliwość łączenia z innymi kolekcjami takimi jak wpisy na blogu, opinie itd.
Jednak można śmiało powiedzieć, że Webflow nie oferuje jeszcze wielu profesjonalnych funkcji e-commerce, które są obecnie dostarczane przez bardziej znanych twórców sklepów.
Oto kilka kluczowych przykładów obszarów, w których Webflow nie działa w dziale e-commerce:
- Nie ma zintegrowanego zestawu POS, takiego jak czytniki kart lub drukarki paragonów, dostępne dla Webflow i nie zapewnia sposobu na synchronizację danych sprzedaży online i offline.
- Webflow nie ma wbudowanego narzędzia do odzyskiwania porzuconych koszyków - Przy porzuconym koszyku system automatycznie wysyła e-maile z przypomnieniem do odwiedzających, którzy przeszli tylko częściowo przez zakup – i mogą naprawdę zwiększyć współczynniki konwersji. Aby dodać go do Webflow, musisz skorzystać z integracji z innymi narzędziami takimi jak Monto
- Opcje dropshippingu są dość ograniczone - istnieje integracja z firmą Printful zajmującą się drukowaniem na żądanie, ale to wszystko.
- Chociaż Webflow zapewnia funkcje automatycznego obliczania podatków, platforma nie obsługuje odpowiednio unijnych przepisów VAT MOSS dotyczących sprzedaży produktów cyfrowych.
Integracje z innymi aplikacjami
Na szczęście w obszarach, w których jak widzisz Webflow, ma braki z pomocą może Ci przyjść cały zestaw integracji tej platformy, których w sumie w całej bibliotece integracji jest ponad 200.
Do tego dochodzi nam jeszcze możliwość zintegrowania Webflow z Zapierem oferującym ponad 750 integracji możliwych do zrobienia za pomocą tzw. zaps.
O to przykładowe duże sklepy E-commerce oparte o Webflow: L’intendance, Noonbrew.co, Berkshire Nerds, Walden, Midwest Mutt Shop, Wannabe, Twigs, Minimalist Space Posters
Cennik platformy - Czy na pewno jest on aż tak skomplikowany
Ceny Webflow na samym początku mogą wydawać się dla Ciebie trochę mylące.
W rzeczywistości jednak tak nie jest. Cennik tej platformy możemy podzielić na dwie kategorie:
- Plany do utrzymania witryn internetowych,
- Plany przestrzeni roboczej - głównie dla zespołów programistycznych, agencji i freelancerów
Jeśli jesteś, więc sprzedawcą, który zamierza zlecić wykonanie strony komuś innemu (np. agencji lub freelancerowi), to tak naprawdę Planami przestrzeni roboczej w ogóle nie powinieneś się przejmować. Zacznijmy, więc od Planów utrzymania witryny.
Cenniki E-commerce i stron www
Cenniki E-commerce i stron www są najłatwiejsze do zrozumienia, ponieważ bazują na podobnych zasadach co plany oferowane przez takie systemy jak Shoper, Skyshop, czy Wix.
Dotyczą one głównie parametrów hostingu, ilości edytorów, rekordów w CMS - ie i ilości sprzedanych produktów.
Zobaczmy, jak te plany wyglądają.
Plany stron internetowych
- Starter - 0$ / mies - Dostępna tylko domena webflow.io, maks. 50 rekordów w CMS, 1 GB przepustowości
- Basic - 18$ / mies - Dostępna dowolna domena, 0 rekordów w CMS, 50 GB przepustowości,
- CMS - 23$ / mies - Dostępna dowolna domena, 2 000 rekordów w CMS, 200 GB przepustowości, 3 edytorów,
- Bussines - 49$ / mies Dostępna dowolna domena, 10 000 rekordów w CMS, 400 GB przepustowości, 10 edytorów,
- Enterprise - cena na miesiąc do ustalenia - Dostępna dowolna domena, 10 000 rekordów w CMS, dowolna ilość przepustowości, dowolna ilośćedytorów, dostęp do audytów Webflow i gwarancją ciągłego wsparcia
Plany sklepów E-commerce
- Standard - 29$ / mies - maks. 500 produktów, 2% opłaty transakcyjnej, maks. ilość rocznej sprzedaży 50 000$, wszystko, co w planie CMS,
- Plus - 74$ / mies - maks. 5000 produktów, 0% opłaty transakcyjnej, ilość rocznej sprzedaży 200 000$, wszystko, co w planie Bussines,
- Advanced - 212$ / mies - 15 000 produktów, 0% opłaty transakcyjnej, nielimitowana ilość rocznej sprzedaży, wszystko, co w planie Bussines.
Jak widzisz, jeśli potrzebujesz sklepu, który będzie miał więcej niż 15 000 produktów i zamierzasz skalować cały czas tą ilość, to Webflow nie jest dla Ciebie. W tym wypadku lepiej, abyś skorzystał z Shopera lub Magento.
W przypadku jednak gdy masz mały lub średni sklep, a chcesz aby wyróżniał on się na tle innych sklepów zarówno wygodą, jak i designem, warto postawić na Webflow mimo jego ceny.
Ważny jest też tutaj aspekt, który omawiałem już wcześniej, że tak naprawdę w Webflow tworzysz raz stronę i już nigdy więcej nie musisz się przejmować sprawami technicznymi sklepu. Nie ma żadnych aktualizacji, problemów ze wtyczkami itd. Wszystko za Ciebie załatwia Webflow.
Cenniki przestrzeni roboczych
Jeśli nie jesteś projektantem stron, osobą pracującą w agencji, która się tym zajmuje lub nie chcesz swojego sklepu zaprojektować samemu, to możesz pominąć tę sekcję. W innym wypadku zachęcam do przeczytania.
Plany przestrzeni roboczej zostały przez Webflow zrobione specjalnie pod agencje i freelancerów, którzy zajmują się projektowaniem stron.
Skupiają się one głównie na ilości hostowanych i niehostowanych stron, dostępu do odpowiednich uprawnień, czy bezpieczeństwo, wydajności i customer success.
Plany te prezentują się następująco:
- Starter - 0$ / mies - maks. 1 strona do hostowania i 2 strony niehostowane (niedostępne w internecie),
- Core - 19$ / mies - maks. 3 strona do hostowania i 10 stron niehostowanych, dostęp do uprawnień płatności, funkcji eksportowania kodu strony i dodawania własnego kodu,
- Growth - 49$ / mies - maks. 9 stron do hostowania i nielimitowana ilość strony niehostowanych, dostęp do uprawnień płatności oraz publikowania, funkcji eksportowania kodu strony i dodawania własnego kodu,
- Enterprise - cena na miesiąc do ustalenia - dowolny limit stron do hostowania i nielimitowana ilość stron niehostowanych, dostęp do wszystkich zaawansowanych uprawnień, funkcji eksportowania kodu strony i dodawania własnego kodu, zaawansowanego bezpieczeństwa, wydajności i customer success
Więcej szczegółów odnośnie cennika znajdziesz na oficjalnej stronie Webflow.
Sklep Internetowy na Webflow - Zalety i wady
Jeśli dalej się zastanawiasz nad tym, czy Webflow jest dla Ciebie i nie masz wyrobionego zdania, to poniżej umieściłem zestawienie wad i zalet tej platformy, które może Ci pomóc.
Zawarłem tam także parę rzeczy, o których wcześniej nie wspomniałem, bo poprostu artykuł byłby za długi, więc myślę, że warto przeglądnąć.
Zalety:
✅ Opinie pod produktami,
✅ Mocna przyjazność odnośnie SEO,
✅ W zestawie zawsze masz certyfikat SSL,
✅ Integracja z różnymi formami płatności,
✅ Integracje z naprawdę wieloma aplikacjami,
✅ Przyjazny pulpit do zarządzania zamówieniami,
✅ Brak przejmowania się sprawami technicznymi,
✅ Ogromna swoboda w tworzeniu części wizualnej strony,
✅ Dostępny jest duży wybór wysokiej jakości darmowych i premium szablonów (ponad 1000),
✅ Ciekawe formy reklamy - integracje z reklamami uruchomionymi w social media, np. na Facebooku czy Instagramie, cross-selling, upselling, tworzenie sezonowych przecen produktów,
✅ Narzędzia „Logic” Webflow pozwalają w pełni wykorzystać przesyłane e-maile i przepływ pracy w Twojej organizacji,
✅ Wszystkie witryny Webflow są w pełni responsywne i ładnie wyświetlają się na wszystkich typach urządzeń,
✅ Wbudowane dobre funkcje automatycznego zapisywania, tworzenia kopii zapasowych i historii wersji,
✅ Przechwytywanie niestandardowych danych i obrazów w celu dostosowania produktu jest bardzo proste,
✅ Potężny hosting z minimalnymi przestojami dla odwiedzających (99,99% SLA - czas niedostępności w ciągu miesiąca = 4 min i 19 s).
Wady:
❌ Obsługa klienta dostępna tylko za pośrednictwem poczty e-mail we wszystkich planach z wyjątkiem „Enterprise”,
❌ Trudności w wielopoziomowym sortowaniu,
❌ Duży koszt platformy i rozbudowany cennik,
❌ Brak możliwości zmiany szablonów,
❌ Ograniczona oferta galerii obrazów,
❌ Brak aplikacji do dropshippingu,
❌ Wysoka krzywa uczenia się.
Podsumowanie
Zastanówmy się, więc dla kogo jest ta platforma. Przede wszystkim Webflow sprawdzi się zarównoa dla małych, średnich jak i dużych sklepów, które nie będą potrzebować, więcej niż 15 000 produktów i które nie bazują na dropshippingu.
Oprócz tego, jeśli chcesz, aby Twój sklep wyróżniał się wizualnie na tle konkurencji lub masz dosyć problemów technicznych Twojego sklepu to Webflow będzie dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.
W innych przypadkach polecam zainteresować się takimi systemami, jak Magento, czy Shoper, w których wdrożeniu także mogę pomóc.